Stichting JanBrand in Gorssel

De Stichting JanBrand is ontstaan uit een privé-initiatief. Het was de wens van de initiatiefnemers dat mensen met een licht verstandelijke beperking midden in de gemeenschap zouden wonen en werken, en niet in een gezinsvervangend huis buiten de woonkern zoals 30 jaar geleden gebruikelijk was.
De JanBrandhof is in 1993 geopend en heeft als voorbeeld gediend voor veel andere initiatieven.
Een gift aan de Stichting maakte het mogelijk om naast de JanBrandhof een tweede centrum te ontwikkelen. In overleg met Philadelphia werd de villa Haitinkhof aan de Hoofdstraat in Gorssel verbouwd tot een arbeids- en trainingscentrum met een drukkerij. Ook werden er drie appartementen voor cliënten van Philadelphia gerealiseerd en werd de wereldwinkel in het pand gevestigd. De naam van het pand veranderde in Everdinahof. In 2006 was de opening.
In 2015 heeft ZoZijn de activiteiten in de Everdinahof van Philadelphia overgenomen. De drie bewoners van het pand ontvangen begeleiding van medewerkers van Zozijn. Er is een dagbesteding, waar cliënten werkervaring opdoen. De wereldwinkel is verdergegaan als Fair Trade winkel “Eerlijk Genieten” en de cliënten kunnen werkervaring opdoen in ijs-, thee- en lunchsalon “Zo en Nu”.